09 november, 2009

Charles Dickens - A Christmas Carol

Dickens A Christmas Carol är en riktig klassiker som är ett måste att läsa när det börjar lida mot jul. Boken gavs ut första gången 1843 och har sedan dess getts ut i många varianter. Min är en billig utgåva från Dovers Thrift Editions serie. Enkla och billiga för att så många som möjligt ska ha råd att köpa och läsa. Ett bra initiativ tycker jag. Den enda nackdelen är att den här utgåvan saknar bilder, något som jag annars brukar tycka om när det gäller andra utgåvor av Dickens böcker.

I A Christmas Carol får vi möta den gnidne, girige och självupptagne Ebenezer Scrooge som tjänar pengar på andras misär genom sin lånefirma. Inte för att han har nån speciell användning för pengarna. Han lever ensam i ett kallt och mörkt hem. Han gillar mörkret, för det kostar ingenting. Han har en bokhållare vid namn Bob Cratchit, som trots sin magra lön har en tämligen stor familj och tar till vara på livets glädjestunder. En av sönerna, lille Tim, är svårt sjuk och döende. En kväll får Scrooge besök av spöket till sin förre partner i firman, Jacob Marley, som varnar honom för att fastna i girighetens bojor så som han har gjort. Han är för evigt dömd att gå runt på jorden i sina bojor utan möjlighet att hjälpa sina medmänniskor. Scrooge kommer att besökas av tre andar under natten. De förgångna julars ande, den nuvarande julens ande och de kommande julars ande. Under nattens gång tar andrarna med sig Scrooge på en resa genom hans liv och hans och andras framtid, så som den kommer att bli, om inte Scrooge ändrar sig. När Scrooge vaknar upp på juldagens morgon känner han sig lätt som en fjäder och lycklig som en ängel och han börjar genast att ställa saker och ting till rätta.

En helt underbar julberättelse som i vanlig Dickensanda även är en kritik mot det rådande samhället och orättvisorna som fanns i det viktorianska England. Berättelsen skrevs när Dickens själv var skuldsatt och var tvungen att dryga ut familjens inkomst.

Min sambo skrämde mig ganska rejält medan jag läste den här boken. Jag hade kommit fram till avsnittet med de kommande julars ande och satt försjunken i boken och läste den första meningen: The phantom slowly, gravely, silently, approached. När jag sedan vänder upp blicken står min sambo vid sidan av mig och jag skriker till varpå han konstaterar att jag nog är den mest lättskrämda människa han känner. Så kan det gå när man lever sig in i en berättelse lite för mycket. Har du inte läst den A Christmas Carol ännu så gör det nu när det snart är jul.

Ännu en filmatisering av denna underbara saga går upp på biodukarna lagom till jul med Jim Carrey i huvudrollen. Ett litet smakprov får du här.



Charles Dickens - A Christmas Carol
Dover Publications
ISBN: 0-486-26865-9

Inga kommentarer:

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...