03 november, 2009

Herman Lindqvist - Jean Bernadotte

Herman Lindqvists bidrag till Bernadottejubileet får väl sägas vara denna bok som jag i ett förhoppningsfullt ögonblick efterfrågade från förlaget som recex till denna blogg. Jag måste här be om ursäkt till förlaget. Jag har inte läst hela boken och jag känner att jag just nu inte har tid över till att läsa ut den heller.

Jean Bernadotte är i alla fall Herman Lindqvist's redogörelse för hur den förste i ätten Bernadotte arbetade sig upp från arbetarklass i Frankrike till kung av Sverige. Till sin hjälp har Lindqvist haft tillgång till det Bernadotteska familjearkivet något som enligt uppgift på baksidestexten ingen annan skrivit om tidigare. Så långt allt väl. Det är egentligen inte fel på boken i sig. Herman Lindqvist kan konsten att berätta en historia. Men som akademiskt skolad är det lätt att bli kritisk och analyserande redan från början. Och det är många det lär ha hänt..., kanske han... genomgående i boken.

Jag erkänner att det här inte var den allra bästa bok att få mig tillsänd som recensionsex och jag kommer i framtiden att avhålla mig från Herman Lindqvist's böcker. Han ska dock ha en eloge för att han skapat ett historieintresse hos det svenska folket.

Herman Lindqvist - Jean Bernadotte
Albert Bonniers förlag
ISBN: 978-91-0-011557-9

Inga kommentarer:

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...