02 november, 2009

Kristina Appelqvist - Den svarta löparen

Den svarta löparen av Kristina Appelqvist är hennes debut och den första delen i en kommande serie om Emma Lundgren, rektor på Västgöta universitet i Skövde och Filip Alexandersson, kriminalkommissarie. I Den svarta löparen hittas Emmas sekreterare Vera Nilsson mördad i förvaltningsbiblioteket. Vera Nilsson var illa omtyckt av de flesta på universitetet och tyckte om att ta reda på saker om sina kollegor men själv var hon väldigt sparsam med information om sitt privatliv. Men kan det vara skäl nog att mörda henne på ett så brutalt sätt? Samtliga personer som sitter i universitetsledningen blir misstänkta då de är de enda som haft tillgång till förvaltningsbiblioteket. När polisen söker igenom mordoffrets hem finner de en schackpjäs som stals under de arkeologiska utgrävningarna i Varnhem några månader innan mordet inträffade och som studenter varit inblandade i. Varför hade Vera den stulna pjäsen i sitt hem? En närmare granskning av hennes förehavande visar att hon är den av personalen från universitetet som inte haft något att göra med utgrävningarna. Allt eftersom handlingen fortskrider visar det sig att mordet har kopplingar till Emmas familjs förflutna och något hemskt som inträffade under en utgrävning av Varnhem under 60-talet som hennes mormor var med och utförde. Samtidigt är det någon som smyger omkring utanför hennes hem om kvällarna. Är det någon som är ute efter henne personligen?

Det här var en sådan bok som innehar en kombination som jag gillar. En bra deckare som delvis utspelar sig i ett kloster och som har arkeologiska utgrävningar i handlingen som en central del. Läsare av denna blogg vet att jag skrev min c-uppsats i arkeologi om just cistercienskloster under medeltiden. Varnhem är ett medeltida cistercienskloster och som i ett tidigt skede av mitt uppsatsskrivande var tänkt att ingå i min studie men som tyvärr fick stryka på foten. Det är riktigt roligt att få läsa en bok som utspelar sig i ett cistercienskloster och som man faktiskt kan skapa en bild av.

Författaren har dock ändrat om och lagt till vissa händelser när det gäller arkeologiska utgrävningar på 60-talet och infört slarviga rutiner kring fyndhantering för att passa in i händelseförloppet. Jag gilla den här boken och eftersom det är första delen i en tänkt serie så ser jag fram emot att läsa nästa del. Snart?

Kristina Appelqvist - Den svarta löparen
Alfabeta
ISBN: 978-91-501-1152-1

Inga kommentarer:

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...