26 november, 2009

Stephenie Meyer - När jag hör din röst

När jag hör din röst är den andra delen i den populära Twilight-sagan av Stephenie Meyer. För Bella betyder Edward allt och hon skulle inte tveka att offra sitt liv för honom. Det märker man också på hur Bella reagerar när hon ofrivilligt separeras från Edward. Det är som om själva livsviljan slocknar hos Bella. Samtidigt får Jacob en allt större del i Bellas liv. När hon är tillsammans med Jacob så får Bella annat att tänka på. Hon är fortfarande lika klumpig och klantig och den här gången är det inte Edward som räddar henne ur knipor, utan Jacob. Det verkar som att det är ett återkommande tema i den här serien. Den svaga Bella måste räddas av Stora Starka Karlar (nåja pojkar..). Vänskapen mellan Jacob och Bella får dock ett tvärt slut och Bella kan inte förstå att Jacob brutit kontakten från den ena dagen till den andra. Anledningen är chockerande, men inte för Bella förstås. Hon tar det hela med ro. Tyvärr innebär det dock att hennes pojkvän och hennes bästa vän för evigt kommer att vara fiender. Och där emellan hamnar Bella. Vilket inte är en helt enkel kombination.

Jag stör mig fortfarande på de stereotypa könsrollerna och den juvenila synen på kärlek. Bella är så svag och faktiskt ett riktigt mähä. Medan både Jacob och Edward är stora och starka och räddar henne gång på gång. Och ändå är det så lätt att fastna i berättelsen. Varför är det så? Jag tror jag har en slags hatkärlek till de här böckerna. Jag har i alla fall påbörjat läsningen av den tredje delen i serien och jag har väl inga större förväntningar på innehållet i den boken mer än att jag vill veta vad som händer. Ja, jag vill veta om hon faktiskt till slut blir vampyr.

Stephenie Meyer - När jag hör din röst
B. Wahlströms
ISBN: 978-91-32-15450-8

Inga kommentarer:

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...