10 november, 2015

Maria Österåker - Självhushållning i praktiken


Den här boken är verkligen en enorm inspirationskälla för alla som när någon form av självhushållningsdrömmar. Det behöver inte ens handla om att bli helt självhushållande. Jag tilltalas mycket av Maria Österåkers tankar om fejksjälvhushållning, det vill säga att man blir självförsörjande på vissa saker när man nu inte kan bli det helt. Exempelvis att man bakar allt bröd själv eller tillverkar sin egen tvål, eller varför inte odlar kryddor på fönsterbrädet i köket. I avsnittet som handlar om tomatodling skriver hon att man behöver tre plantor per person för att täcka en persons årsförbrukning av tomater. För min del innebär det alltså nio tomatplantor. Och det är här jag börjar fundera på om jag som balkongodlare kan bli självförsörjande på tomater. Jag goooglar på "självförsörjande tomater" och hittar en spännande sort som kallas piennolotomater och som man ska kunna lagra hängande i klasar inomhus. Det låter verkligen jättespännande och jag måste nog testa denna sort. Det vore helt fantastiskt att kunna äta egna tomater under en längre säsong. Just nu njuter jag av att de sista tomaterna långsamt mognar. Jag testade en, för mig, ny sort i år. Indigo Rose, som blir mörklila när de mognar. Än har jag inte fått smaka på dem men väntar med förväntan på att de ska mogna.

Jag rekommenderar varmt den här boken till alla som vill bli lite mer självförsörjande, oavsett om du bor i villa, på lantgård eller i lägenhet med balkong. Här finns verkligen praktiska tips för alla.  Jag lånade boken på mitt bibliotek men det kan nog vara så att jag måste köpa boken vid tillfälle så jag kan ta fram och bläddra i när jag vill.

Inga kommentarer:

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...